Nattvarden

Nattvarden
Jag med mina lärljungar

måndag 31 januari 2011

En till liten film med kameran och IMovie

Gjorde klart min sko film idag. Filmen är gjord bara med digitalkameran och sedan bearbetad i IMovie. Först måste man ladda i alla kort sedan redigera korten, ta bort Ken Burns samt kolla kortens längd. Sedan exporterar man korten som film. Efter det importerar man filmen i Imovie igen för att redigera vidare filmen samt ljud och text. Har inte lyckats få in min kamera till Istop motion så jag får arbeta vidare med det i skolan.

5 kommentarer:

  1. Kul att se att du fick ihop en liten film! Själv gjorde jag också en liten animeringi förra veckan som jag lyckades så där med. Stillbilderna blev suddiga och hoppiga eftersom jag inte hade med något stativ till Konstfack, men jag gick åtminstone träna lite på IMovie. Nu ska jag försöka få ihopnått härhemma och redigera i Moviemaker. Vi ses!

    SvaraRadera
  2. Hej! Kul att du lyckades med det vi inte lyckades med! Hur kortar man bildernas längd i iMovie? Jag håller på med en linande variant i Moviemaker. Hade 330 bilder som alla fick kortas från 5 sek til 0,15 sek en och en!!! När jag sedan exporterade dem till film och in igen hände många ovälkomna saker... Tror att man ska ha iStopmotion och iMovie.

    SvaraRadera
  3. Snygga små elevfilmer.

    Bra jobb!

    /måns

    SvaraRadera
  4. Hej
    Jag fotade alla skor två gånger men när jag körde filmen blev det alldeles för långsamt så jag plockade bort ett utav fotona innan jag exporterade den som film. Sedan importerade jag filmen i Imovie igen och konverterade den då kunde man justera hastigheten annars hade den blivit för långsam. Jag håller på att göra en ny film där mitt liv ska komma ut ur mitt huvud så jag klipper för fullt. Vi syns:)

    SvaraRadera