Nattvarden

Nattvarden
Jag med mina lärljungar

torsdag 21 oktober 2010

Elevfilmer i IMovie

Här kommer två olika elev arbeten i IMovie. Främlingen är gjord i cut out teknik först i IStop Motion och sedan inlag i IMovie. Vi arbetade en hel termin med filmen. Det tog mycket längre tid än väntat samt att vi kunde arbetat ännu mera med finliret och ljudet. Eleverna utgick ifrån Tim Burtons bildvärld, de skrev eget manus samt gjorde storyboard, de tillverkade alla miljöer och gubbar. Jag tog in experthjälp från film i Uppland den filmpedagogen var här i två halvdagar. Sedan arbetade vi själva. Filmen var med i en kortfilmsfestival i Uppland under våren 2010.
Den andra filmen är en digital historia 8 stillbilder och en rörlig. Jag samarbetade med svenska i ett sagotema. Ingen av elevgrupperna hade arbetat med tekniken tidigare så det tog lite tid, samt att jag var lite ringrostig. I efterskott tycker jag att man ska lägga ner mer tid på ljudet. Jag har även tidigare arbetat med digitala historier med lyckat resultat, men det tar tid.

4 kommentarer:

  1. Det här var jättekul att se!
    Förstår att det måste ha tagit tid att göra!
    Verkligen ambitiöst projekt. Eleverna måste ha varit hur stolta som helst.
    Undrar om det är fler som har jobbat med film i sina klasser redan. Jag har inte gjort det i alla fall. Nu blev man sugen.
    Måsågott! / Ylva

    SvaraRadera
  2. Instämmer med föregående kommentar, mycket inspirerande! Ska börja öva moviemaker så fort jag kan. Ha en bra helg! /Annika

    SvaraRadera
  3. Härligt med elevfilmer. Jag vill se mer.

    Måns

    SvaraRadera
  4. Hej!
    jÄTTE INSPIRERANDE FILMER!!
    Vilka fina masker !

    SvaraRadera