Nattvarden

Nattvarden
Jag med mina lärljungar

söndag 26 september 2010

Går det att processblogga med sina elever

Jag använder mig själva av processblogg i PA1201/projektarbete som alla årskurs tre på gymnasiet måste göra. Jag kom fram till att det är mycket lättare att eleverna skapar en blogg där de för in text, bilder och ljud på webben, då kommer jag åt arbetet både hemma och på jobbet och kan kommentera deras arbete överallt. Eleverna kan också lätt skriva där de är samt lägga ut bilder och ljud, ljud kan man inte skriva om, så genom att arbeta med bloggen får man med fler sinnen. Inför PA1201 har vi en blogg genomgång där alla startar en blogg samt provar att lägga ut text och bild. Jag tycker vinsterna är många med bloggen den synliggör processen som är viktig i PA1201. Jag tycker också att bloggandet spar tid då jag och eleverna kan sköta den var som helst. Så på frågan om man kan processblogga är mitt svar ja.

Bloggandet kan ske på olika sätt min son har en superbra blogg i foto där läraren har lagt ut veckans övning samt en massa bra länkar som eleven behöver. Att använda sig av blogg eller nätet underlättar ex om man är sjuk då kan man lätt gå ut och se veckans uppgift. I bloggen kan eleven också läsa om mål och betygskriterier för kursen. Den här bloggen fungerar mer som information från läraren till eleven men eleven kan kommentera till läraren om de vill, men som jag kan se har ingen elev gjort det.

Jag återkommer mer om min syn på bloggandet.

3 kommentarer:

  1. Det känns som du kommit jättelångt på detta området redan... man får skynda på själv :)
    Mycket klickande blir det var dag tycker jag -redan som det är...

    SvaraRadera
  2. Inspirerande! det känns som det är perfekt
    för projekt arbetet!

    SvaraRadera
  3. hur ser bloggen ut som fotoläraren har. Skulle va kul att ta del av den liksom av uppgifterna han har lagt upp. Är det möjligt tror du....

    SvaraRadera