Nattvarden

Nattvarden
Jag med mina lärljungar

söndag 26 september 2010

Verktyg Förverkligar, Vad kan bilder vara för slags verktyg?

Lärande & Kulturella redskap
Om lärandeprocesser och det kollektiva minnet.
  
Verktyg förverkligar
Vad kan bilder vara för slags verktyg?

Enligt WJT Mitchell finns bilder oavsett människan och att människa inte väljer vilka av dessa bilder som ska komma till henne och när. Vad förverkligar dessa bilder om de kommer till oss utan att vi styr över dem och är de i så fall i denna form ett verktyg. Kan dessa bilder fungera som verktyg så att vi förstår oss själva som person och att vi med dessa kan få en tillhörighet i samhället?

Jag försöker i min undervisning utgå ifrån individen när de ska skapa. Utifrån det vidgade bildbegreppet kan man säga att jag utgår ifrån elevernas inre bilder (erfarenheter av sig själva i världen) dessa bilder ser olika eller lika ut på grund av erfarenheter. Som ung (även som gammal) kan man ibland uppleva att man är unik och det man känner är unikt. Jag upplever att när eleven får välja verktyg i sina uttryck kommer de närmare sig själva och det de vill säga. Så i det här fallet är olika verktyget att uttrycka/berätta visa på elevens känsla, uppfattning, åsikt m.m. om den specifika frågeställning som de ska undersöka.
Precis som Säljö säger går de psykiska verktygen ihop med de fysiska och om eleven får arbeta med det som är nära dom och inte allt för abstrakta uppgifter så skapar det nya erfarenheter och bilder hos dem. Det viktigaste verktyget för inlärning är precis som Säljö säger samtalet. När ett arbetsområde är avslutat så har vi redovisning, dessa kan se olika ut men alla elever ska berätta om sina tankar kring verken samt att jag och klasskamraterna ställer frågor och ger feedback på arbetet. Genom att samtala om det man gjort för andra och det andra gjort öppnas det upp för att se likheter och skillnader.

Bilden som verktyg kan förverkliga
Känslor, åsikter, värden, förståelse, inlevelse,
Hur verktyget ser ut kan vara olika allt från redan färdiga bilder till inre bilder eller din egna kropp

1 kommentar:

  1. Det är känns viktigt att vara öppen för olika sorters kommunikation. Det finns inte bara ett sätt .
    Vilken fin bild på dig och lärljungarna!

    SvaraRadera